סטודיו שש וטדלקט

תדלקט

סטודיו שש הינו היצרן הבלעדי בישראל ומן היחידים בעולם המייצר ומשווק פתרונות חיפוי יוקרתיים בעלי עמידות רבת שנים ומראה מפואר כשיש.

עוד בימי בית ראשון ולאחר מכן בזמן מלכות רומי השתמשו בחומרים אלו לחיפוי קירות בארמונות מפוארים ובתי מרחצאות.

בעולם קיימים מבנים ארכיאולוגיים רבים שנבנו מחומרים אלו כולל שרידים במצדה.

החומרים מיוצרים על סמך ידע עתיק יומין, עשויים מחומרים טבעיים בלבד וידידותיים לסביבה.

 

סטודיו שש משווק חומרי גמר יחודיים כגון:

  • טיח לחיפוי בריכות בעל מראה ומירקם של שיש.
  • טיח לחיפוי חיצוני של בתים בעל מראה ומירקם של שיש.
  • טיח לחיפוי חדרים רטובים בעל מראה ומירקם של שיש.
  • טיח לחיפוי ריצפה עמיד בשחיקה ובעל מראה ומירקם של שיש.
  • אריחי חימר בעבודת -יד בשלל צבעים צורות וגדלים.
  • פיגמנטים טבעיים בגווני אוקר ופסטל.

 

סטודיו שש מתמחה בשיטות בינוי מסורתיות ומספק הדרכה, יעוץ וליווי לפרוייקטים בסגנונות שונים

יותר ויותר בתים נבנים היום בשיטת אדמה נגוחה. השיטה מאפשרת בניה של קירות מונוליטיים עבים, בעלי מופע של פסים אפקיים. מרקם הקיר נובע החומריות של התבנית ומהרכב התערובת. כיום ניתן למצוא בתים חדשים, מודרניים מאובזרים במיטב הריהוט העכשווי, עם קירות במרקם עדין בצבעי אדמה מגוונים.

במרוקו עדיין ניתן לראות את מקור שיטת הבניה הזו, לבקר בכפרים שנבנו במסורות הבניה העתיקה לבקר בבתי אדמה מסיביים, עבי קירות, קרירים בקיץ, ולהבין איך התפתחה השיטה הזו לטכניקת בניה מודרנית באדמה.

שיטת הבניה העתיקה והמסורתית במרוקו היא ה"לוח" במרוקאית, pise' בצרפתית ,Rammed-Earth באנגלית או אדמה דחוסה בעברית.

שיטה זו התפתחה במקומות בהם יש מחסור בעצים ובחומרי גלם לבניה קונוונציונאלית. שרשי השיטה במזרח הרחוק לפני כ-6000 שנה, חומת סין נבנתה בה במאה ה-3 לפנה"ס. היא הובאה לאירופה ע"י הרומאים והתפתחה בצרפת ובאנגליה ונדדה לאמריקה על ידי הספרדים. ב200 השנים האחרונות ידעה השיטה תחייה והיום נתפסת כאופציה לבניה איכותית ומועדפת עי האדריכלים והקהל הרחב. בדרום ארה"ב, באוסטרליה וגם בישראל{חברת "בית אדמה"} נבנים מבני ציבור ובתים פרטיים בשיטה זו.

במרוקו – פיתחו התושבים המקומיים את השיטה, התאימו אותה לחומרי הגלם המקומיים ומשתמשים בה עד היום לבניית חומות, מבני מגורים ובניני ציבור באזורים הכפריים. בשיטה זו כמו בכל שיטות הבניה באדמה, יש צורך בבניית מסד אבן ובקירוי בגג עמיד למים. קירות האדמה זקוקים לתחזוקה עונתית.

 

השיטה

בשיטה זו הופכים את תערובת האדמה הלחה בחזרה למעין אבן חול, בדרך שהטבע עושה על ידי הפעלת לחץ ומשקל .

מכניסים את אדמת החרסית אל תבנית עץ חזקה ודוחסים אותה בעזרת פטיש כבד של עץ או ברזל. מתקבלת לבנה ענקית{ כ 120 ס"מ אורך ו 60 ס"מ רוחב וגובה}דחוסה ועמידה יחסית למים. האדמה המקומית תבחר על פי אחוזי החרסית שבה{רצוי פחות מ 30% }. האדמה לא צרכה להיות מסוננת -יכולה להכיל גרגרים גדולים. לאדמה מוסיפים כ 8-10% מים עד קבלת תערובת לחה ונוחה לדחיסה. בדיקות חוזק ועמידות להשפעות אטמוספריות מראות כי חוזק קובייה בשיטה זו גדול לפחות פי שניים מחוזק לבנה מיובשת בשמש רגילה.אין צורך להוסיף קש ולהפך-נוכחותו מפריעה לתהליך הדחיסה.

שיטה בניה זו מתאימה לבניית קומה אחת או שתיים. בבניה בגובה יש קושי במיקום התבניות ,הובלת האדמה ופעולת הדחיסה. לכן התפתח סגנון בניה המשלב בניה ב"לוח" בקומות התחתונות ובניה בלבנים שיובשו מראש בקומות העליונות.תיקונים ושיפוצים יתבצעו בלבנים או בשיטה חופשית.בתקופת האביב, עם סיום הגשמים ,לפני החום הגדול של הקיץ, מתחילה עונת הבניה. בניה זו מתבצעת על ידי בנאים מומחים בצוות של 3 אנשים שבראשם הבנאי המומחה ה"מועלם". ראשית נבחנת האדמה ומותאמת לגודל המבנה.האדמה נחפרת בקרבת מקום. את האבנים הגדולות ממינים ושומרים לבניית מסד הקיר.האדמה מורטבת באופן הדרגתי במשך כמה ימים עד קבלת הלחות הדרושה. במהלך הבניה ימשיכו להכין אדמה ברמת לחות מתאימה.כל זאת בהשגחת המועלם.

 

תהליך הבניה

בתקופת האביב, עם סיום הגשמים ,לפני החום הגדול של הקיץ, מתחילה עונת הבניה. בניה זו מתבצעת על ידי בנאים מומחים בצוות של 3 אנשים שבראשם הבנאי המומחה ה"מועלם". ראשית נבחנת האדמה ומותאמת לגודל המבנה.האדמה נחפרת בקרבת מקום. את האבנים הגדולות ממינים ושומרים לבניית מסד הקיר.האדמה מורטבת באופן הדרגתי במשך כמה ימים עד קבלת הלחות הדרושה. במהלך הבניה ימשיכו להכין אדמה ברמת לחות מתאימה.כל זאת בהשגחת המועלם.

סטודיו שש

התבנית

במרוקאית- "טבוט"- עשויה מעץ צפצפה. מכילה 7 אלמנטים:

E לוחות אורך{טבוט}, D לוחות רוחב, A – שלוש זוגות של יתדות עץ אנכיים, B מוטות עץ אופקיים המשמשים בסיס ונעילה ליתדות האנכיים , C חבלים , F ידיות {חוריםמנוסרים בלוחות האורך} , G מקל באורך כ 60 ס,מ המשמש כקנה מידה. התבנית יוצרת אריזה פונקציונאלית לאדמה הדחוסה.

 

מהלך העבודה

ראשית ממקמים את התבנית במקומה ומותחים את החבלים ליצירת קיר מפולס.המועלם ניצב בתוך התבנית והעוזרים מספקים לו סלים מלאים באדמה לחה.לאחר מילוי אחיד של כ 10-15 סמ', הוא דורך בעזרת הרגליים וממשיך לדחוס בעזרת הפטיש.{הפטיש עשוי לרוב מעץ הערער}את הפטיש מחזיקים ביד שמאל ודוחסים משמאל לימין בתנועות אחידות. ראשית דוחסים את השוליים ואחר כך את המרכז. כל הגוף עובד. המטרה – להוציא את האוויר מהאדמה וליצור הדבקה. תנועות הדחיסה מלוות בצעקות אחידות שנשמעות בכל העמק.את התבנית ממלאים עד הסוף ומחליקים. מילוי התבנית אורך כ 3/4 שעה ואפשר לבצע כ 7-8 מהלכי מילוי כאלה ביום. הזזת התבנית להמשך הבניה נעשית מיד עם סיום המילוי, בדרך של גרירה: מפרקים את 2 זוגות היתדות האנכיים השמאליים ומותירים את הזוג הקרוב נעול. גוררים את כל התבנית ימינה, תוך יצירת קטע חופף עם קטע הבניה הקודם. המועלם ממקם את התבנית, מודד בעזרת קנה המידה ואנך את פילוס הקיר, ומותח שוב את החבלים. נדבך נוסף יבנה רק אחרי יבוש הנדבך התחתון במשך יומיים. הבניה כמו בבניה בלבנים בשיטת הסרוגיות- למניעת יצירת סדקים אנכיים ארוכים.

 

טיח ושיטות גימור

שיטת הבניה ב"לוח'" מותירה אחריה חורים במקומות בהם היו מונחים מוטות הנעילה של התבנית.ראשית יש למלא את החורים באבנים או בתערובת אדמה וקש. בהמשך מיישמים טיח אדמה בכמה שכבות משני צידי הקירות. במקומות מסוימים כמו משקופי החלונות והדלתות ומרזבי המים , מיישמים טיח סיד עמיד במים מסוג ה"טדלקט".

 

טדלקט

שיטת ציפוי ייחודית למרוקו, המבוססת על שימוש בסיד מיוחד שמקורו באזור מרקש. אבן הגיר עוברת שריפה ולאחר ה"כיבוי" במים, מתקבל סיד בעל יכולת איטום מרבית ועמידות גבוהה למים. ציפוי זה משמש לטיוח חוץ ופנים וגם לציפוי רצפות, אמבטיות ומשטחי שולחנות בעיקר במבני החמאם, בארמונות וב"ריאד"- בתי המגורים העירוניים הבנויים סביב חצר. לאחר היישום, מחליקים את הטיח באמצעות חלוק נחל ומצפים בסבון שחור- מתקבל משטח חלק ומבריק. את הטיח אפשר לגוון בפיגמנטים טבעיים וכן ניתן לצייר עליו בשיטת הפרסקו. המסורת מספרת שהטדלקט התגלה על ידי הברברים בימי הביניים. בהתחלה שימש רק לציפוי בורות מים ולאחר מכן עבר לחמאמים ולארמונות.

 

גגות

קירות האדמה חייבים להיות מוגנים ממים. האמצעי היעיל ביותר הוא גג עמיד למים. חומות וקירות בודדים יקבלו גגון משלהם עשוי קנים או רעפי חרס מונחים בשיפוע דו צדדי.

מבנים יקבלו קירוי של גג שטוח. את הגג בונים משתי וערב של קורות עץ. ראשית מניחים את הקורות העבות והארוכות {מעץ צפצפה, ערער, או אלון}. אורך הקורה המצוי יכתיב את רוחב החלל האפשרי לבניה.בניצב לקורות אלו יונחו ענפים או קורות עץ דקות ליצירת משטח צפוף. עליהם תונח שכבה של שיחים קוצניים ומעליה יונחו שכבות אדמה וקש. את שכבת האדמה האחרונה יהדקו באמצעות מעגילה. השכבה האחרונה תחודש לפי הצורך. בזמן הכנת שכבות האדמה יקפידו הבנאים על יצירת שיפועים קלים לכוון קצות הגג. בזמן ירידת הגשמים יזרמו המים על שכבת החרסית המהודקת ויתנקזו אל המרזבים המצופים ב"טדלקט" אל הרחוב.

באזורים הכפריים משמשים הגגות כמתחמי עבודה : לייבוש תוצרת חקלאית, לאחסון וגם כמתקן גורן, בו דשים את הדגן בעזרת פרדות הקשורות למוט עץ במרכז הגג.

תקרות החדרים מהוות מוקד אפשרי לעיטור וקישוט בהתאם לכישרונם והשראתם של הבנאים. סידור הקורות ועליהם משטחי הקנים או הענפים מאפשר יצירת דוגמאות גיאומטריות.

 

טיח מרוקאי (tadelakt) מהווה פיתרון מושלם לגימור ייחודי בחדרים רטובים: חדרי אמבטיה וסאונות ומשמש תחליף מושלם לאריחי ריצוף למיניהם. טיח זה מצטיין בהגנה בפני מים ודוחה עובש, בעל מרקם חלק ביותר ובעל עומק חזותי יוצא דופן.

טיח תדלקט שימש בעבר ומשמש בהווה כציפוי מסורתי לארמונות וחמאמים במרוקו ושרידיו אף קיימים באתרים ארכיאולוגיים. בשנים האחרונות עקב הביקוש ההולך וגובר למוצרי בנייה “ירוקים” וידידותיים לסביבה, גם במערב גילו את התדלקט והיום נעשה בו שימוש, בעיקר באירופה.

פירוש המילה “tadel” במרוקאית, הוא- עיסוי. בתהליך העיבוד של החומר על המשטח המיועד, נעשה שימוש בחלוקי נחל, אשר משמשים להידוק והחלקת הטיח על הקיר. תהליך זה דומה במקצת לפעולת עיסוי ומכאן שמו. בסופו של התהליך מתקבל משטח חלק ביותר בעל מראה מהודר, מבריק ואטום למים.

האפשרות ליצור משטח אחד ולחסוך את השימוש באריחים למיניהם, נותן אפשרות לעצב חדרי אמבטיה או כל חלל אחר בבית, בצורה ייחודית ביותר שלא ניתן להישאר אדיש אליה. כמו כן מהווה פיתרון נהדר לבעיית הצטברות העובש ברובה ( חומר המילוי ) שבין האריחים ובקירות החדר.

תהליך העבודה הייחודי על הטיח ויכולת האטימה למים מאפשרות ציפוי של כיורים, בריכות, ספסלים או כל משטח כיד הדמיון הטובה עליכם. טיח תדלק נעים ביותר למגע ומרגיש כאבן טבעית מלוטשת.

ניתן ליישם טיח זה על כל תשתיות הבניין.

 

בלטינית: Tadlac שמשמעה במרוקאית: לעסות / עיסוי

 

גמר טיח הדומה ל"מרמרינו".

עיבוד פני הטיח באבני צור יוצר פני קיר בטקסטורה חלקה ואטומה במיוחד אותה בצעו במבנים שנבנו לפני מאות שנים.

השימוש בטדלקט משרת טוב חללים ואלמנטים רטובים, כמו בורות מים, רהטים (שוקט שתייה) ומקוואות. היום מיישמים טכנולוגיה זו בין השאר גם בחדרי אמבטיה.

טדלקט הינה שכבה עבה המתבצעת בשלבי היישום האחרונים של הטיח ומאפשר טיפול בקירות לא מישוריים.

 

תדלקט יכול לשמש לציפוי בריכה, ציפוי אמבטיה, חיפוי בריכה או חיפוי אמבטיה.

 

למידע נוסף ראו גם: מרמרינו

 

 

הפרוייקטים שלנו